اذهب الي المحتوي
  • Sahab
  • Blackcurrant
  • Watermelon
  • Strawberry
  • Orange
  • Banana
  • Apple
  • Emerald
  • Chocolate
  • Charcoal
أبو أسامة سمير الجزائري

ما نصيحتكم يا شيخ لمن شغل نفسه من المبتدئين بالردود ولا يعرف حتى فقه الطهارة وغيرها؟

Recommended Posts

سئل الشيخ العلامة زيد المدخلي حفظه الله:

سائل من الإمارات يقول: ما نصيحتكم يا شيخ لمن شغل نفسه من المبتدئين بما بين العلماء من الردود والأقوال ولا يعرف حتى فقه الطهارة وغيرها؟

 

الجواب: نصيحتي له أن يتفقَّه في الدين، في عقيدته وفي الشعائر التعبُّدية، وفي سلوكه وفي منهجه الذي يسير عليه، ومن ذلك كتب الردود التي رد بها السلف الصالح وأتباعهم على أهل الأهواء والبدع وما أكثرها في كل زمان ومكان. فلا يجوز لأحد أن يتذرَّع بقلة الفقه في الطهارة أو الصلاة يتذرع بذلك ليُحرِم الناس من سماع كتب الردود وكتابتها والاستفادة منها وقراءتها، وإنما الدين كامل فكما يجب أن نتفقه في العقيدة وفي الشعائر التعبدية نتفقَّه كذلك في المنهج العملي وفي السُّنة لنعمل بها ونتعرف على ضدها لنجتنبه وهي البدعة. فهذا هو الذي ينبغي أن يكون، فلا يجوز لأحد أن يقول للناس اتركوا هذه الردود واتركوا كذا وكذا وعليكم بكذا، هذا بدون علم يقول، لأنه إن لم يعرف الشر وقع فيه، والردود تبيِّن طريق الخير من طرق الشر، فيسمع الشريط ويقرأ الكتاب ويسمع من العالم في جميع مراتب الدين: عقيدة وشريعة، سُنَّة ومنهج. وما عُرف لنا أصحاب البدع من قديم الزمان من عهد الصحابة إلى يومنا هذا إلا بواسطة كتب الردود عليهم. فلو لم توجد كتب الردود في الأزمنة والأمكنة ما عَرَفَ الناس أهل البدع ولا استطاعوا أن يُحذِّروا من مبتدع. وعلى أهل الردود عليهم عهد الله وميثاقه أن لا يقولوا إلا الحق، ولا يتهموا مَنْ ليس لهم عليه بينة ومعرفة من كتابته أو مطوياته أو شريطه أو كتابه المؤلَّف. هذي طريقة الردود، وبدون ذلك لا يجوز لأحد أن يرد على سبيل الظن والاتهام بدون حقيقة. نعم

 

 

 

 

مفرغة من المادة التالية[

هنا]

منقول

شارك هذه المشاركة


الرابط الخاص بالمشاركة
مشاركة المحتوى على مواقع أخرى

شكر الله الاخ سميرا على التفريغ

وحفظ الله الوالد الشيخ زيد بن محمد المدخلي وبارك في علمه وعمره

الرابط الصحيح للشريط:

http://www.njza.net/MultimediaDetails_ar.aspx?ID=930&size=2h&ext=.rm

اكرمكم الله

شارك هذه المشاركة


الرابط الخاص بالمشاركة
مشاركة المحتوى على مواقع أخرى

جزاكم الله خيرا

ما أحوج الشباب في بلاد الغرب لهذه النصيحة

 

و هذه الفتوى باللغة الإنجليزية ترجمها الأخ عمر أبو سهيلة جزاه الله خيرا

 

 

A questioner from the UAE asks:

What is your advice, oh Shaikh, for someone who busies their self as a beginner with what exists between the scholars of refutations and statements while not even knowing the fiqh of purification or other that that?

My advice is that they gain understanding by learning the religion as regards their beliefs and the outer rituals of worship and as regards their behavior and methodology (manhaj) that they traverse upon. Included in that are the books of refutation by which the salaf as saalih and their followers refuted the people of desires and innovations, and how abundant are they in every time and place! It isn’t permissible for anyone to use little understanding of purification and the prayer as a means to deprive the people from hearing the books of refutations and their being written, benefited from and read. But just as if is mandatory to gain understanding regarding aqeedah and the outer rituals of worship, it is mandatory for us to gain understanding by learning the methodology of action and the sunnah in order to act by it and be acquainted with innovation which is its opposite in order to avoid it. So it isn’t permissible for anyone to say to the people abandon these refutations and leave off this or the other and stick to something else. He says this without knowledge because if he doesn’t know the evil, he’ll fall into it while the refutations clarify the way of good from the way of evil. So he listens to a tape, reads a book and listens to a scholar as regards all levels of the religion, aqeedah and shariah, sunnah and manhaj. The people of innovations of the past from the era of the sahabah until this day of ours weren’t made known for us except by way of the books of refutation upon them. If the books of refutation didn’t exists throughout time and places the people wouldn’t know the people of innovations and wouldn’t be able to warn against an innovator. And the covenant of Allah and His trust is upon the people of refutations that they are not to say anything but the truth and are not to accuse anyone that they don’t have clear evidence and knowledge against from what they wrote or distributed, said in a tape of a book that they authored. This is the way of refutations and otherwise it is not allowed for anyone to refute by way of suspicions or accusation contrary to reality. Yes.

 

 

Answer by Ash Shaikh Zaid Al Madkhali:

http://tny.cz/cb1e86d5

arabic transciption: http://www.sahab.net...howtopic=134687

audio: http://www.njza.net/...ize=2h&ext;=.rm

شارك هذه المشاركة


الرابط الخاص بالمشاركة
مشاركة المحتوى على مواقع أخرى

من فضلك قم بتسجيل الدخول حتى تتمكن من المشاركة فى المنتدى

.



سجل دخولك الان

×